Andre Breton: “Skurjeni, to je začarano slikarstvo”
Skurjeni i Nadrealizam
3. kolovoza 1924. francuski pjesnik Andre Breton, u Parizu, objavio je 1. “Manifest nadrealizma” (ukupno ih je bilo 3) i na taj način formalno oformio novi umjetnički avangardni pokret. Nadrealizam je nastao i razvijao se neposredno iz talijanskog metafizičkog slikarstva (Giorgo de Chirico) i dadaizma. Breton je definirao nadrealizam kao “diktat misli, bez kontrole razuma, izvan svake estetske ili moralne preokupacije”. Jedan od preteča nadrealizma bio je i Marc Chagall, koji je slikao jednu drugačiju fantastičnu lirsku poetiku s elementima dječje naivnosti.
Nadrealisti se oslanjaju na teoriju austrijskog psihijatra Sigmunda Freuda (osnivača psihoanalize), prema kojoj čovjek ima dvije naravi, jednu svjesnu i budnu, a drugu podsvjesnu i potisnutu odgojem i zakonima zajednice. Ta ljudska podsvijest se oslobađala u snovima i halucinacijama, te su zato nadrealisti osobitu pozornost usmjerili snovima i slobodnu lutanju prostorima mašte. Prvi umjetnici koji su se okupili oko Bretona bili su Salvador Dali, Man Ray, Max Ernst, Francis Picabia, Rene Magritte i dr.
U zadnju dekadu nadrealista uvršten je i veliki izvorni samouki umjetnik Matija Skurjeni. Zalaganjem Radovana Ivšića, kojemu je fotografije Skurjenijevih slika poslao Ivan Picelj organizirana mu je 1. Pariška izložba 1962. Breton je bio oduševljen i nije se mogao načuditi tim fantazmagoričnim slikama, koje su dolazile iz njegovih snova, podsvijesti (kao da mu je bio poznat 1. Manifest nadrealizma). Po svjedočenju Ivšića, njegovog tajnika, Breton je na Matijinu izložbu došao među prvima i u knjigu dojmova zapisao: “Skurjeni, to je začarano slikarstvo” (knjiga dojmova u vlasništvu je Muzeja Matija Skurjeni). Skurjenijeve slike bile su izložene i na velikoj međunarodnoj izložbi nadrealizma, naziva “Surealism ?” u Moderna Museet u Stockholmu, 1970. autora Ragnara von Holtena i Jose Pierra.
Igor Zidić, uvrštava tri Skurjenijeve slike, kao dio antologijske izložbe “Nadrealizam i hrvatska umjetnost” u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu, krajem 1971. Annie Le Brun, velika francuska nadrealistička pjesnikinja, esejistica i umjetnica, posvjedočila je, tokom svojih čestih posjeta muzeju u Zaprešiću, o velikom Bretonovom poštovanju spram umjetnosti Matije Skurjenija.